vrijdag 10 maart 2017

Eigen Blik, Allergie

Eigen blik
Voedselallergie

Sinds een lange tijd heb ik last van een voedsel allergieën. Een fructoseallergie (fruit)suikers) en lactose allergie (melkproducten).
Een manier om mijn leefstijl met allergieën naar buiten te brengen is erg lastig. Mensen met bepaalde voedselallergieën krijgen al snel last van een bepaalde sleur in zijn of haar eetpatroon.

Allereerst ben ik gaan opzoeken wat allergieën nu precies doen met je lichaam, en wat wel en niet in het lichaam word opgenomen.
Het werd me al snel duidelijk dat ik het scheikundige aspect van het onderzoek heel interessant vond.

Ik ben foto’s gaan maken van dingen die me aan het gevoel van een voedselallergie deed denken.
Door een verband te leggen met de foto’s werd me duidelijk dat de foto’s een vergroting van iets verbeelden. Dit is erg logisch want met een allergie krijg je al snel een opgeblazen gevoel, voel je je niet lekker door een bepaalde voeding of komt dezelfde hoeveelheid die je naar binnen hebt genomen er met volle kracht weer uit.

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de voeding die ik eet door een eetdagboek bij te houden.
Ook heb ik foto’s gemaakt van mijn gedeelte koelkast en eetkast.
Een grappig beeld om bij stil te staan, mijn gedeelte koelkast was vergeleken andere gedeeltes erg leeg, en mijn eetkast was merendeels gevuld met potloden, pennen en overig gereedschap. Een vak was echter gevuld met verschillende soorten thee.
In mijn eetdagboek kwam de hoeveelheid thee dat ik op een dag nuttig ook naar voren.
Ik drink veel thee omdat het me een rustgevend gevoel geeft in mijn buik.
Hier moest ik wat mee gaan doen.

Door een goed beeld te krijgen naar de kruiden, kleuren en invloeden van de thee ben ik verschillende experimenten gaan maken met soorten smaken thee.
Ook ben ik gaan kijken naar de producten die ik nuttig , en producten die ik absoluut niet mag hebben.
Door de twee verschillende dingen met elkaar te vergelijken was er een ding dat erg opviel.
De kleur van voeding kan merendeels in dit experiment duidelijk maken waar veel fructose in is toegevoegd.
Fructose is een fruitsuiker maar komt ook in zoete groente, frisdranken, snacks en veel sausen voor.
De meest (fel) gekleurde experimenten bevatten de meeste fructose.





EINDONTWERP.
Als eindontwerp heb ik gekozen om een theeverpakking te maken met daarin verschillende smaken thee.
Ik heb aan mijn diëtiste gevraagd wat de gemiddelde hoeveelheid fructose is die een persoon met een fructose allergie per dag in mag nemen. Vanuit dit getal ben ik thee gaan maken.
Door te beginnen met de meeste hoeveelheid fructose en het effect van de kleuren van de theekruiden te laten zien door middel van het theelabeltje, zie je dat de hoeveelheid fructose effect heeft op de kleur.
Ik heb vijf verschillende smaken thee gemaakt, met nummer 1 de  meeste hoeveelheid fructose, en nummer 5 de minste hoeveelheid fructose.
Dit is om mensen te laten zien wat het effect van een fructoseallergie heeft op een persoon door middel van de felheid van de kleuren. Maar ook op ze stil te laten staan bij de impact dat een allergie op een dagelijks leven heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten